Відповідно до плану роботи Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Луганській області 17 квітня 2025 року в онлайн-режимі відбувся обласний вебінар для педагогічних працівників ЗП(ПТ)О на тему «Розвиток критичного читання та академічного письма: практичні стратегії формування комунікативної компетентності».
Метою заходу стало ознайомлення учасників із сучасними підходами до формування навичок критичного аналізу текстів та академічного письма; представлення ефективних методик і технологій для розвитку комунікативної компетентності здобувачів освіти; обговорення актуальних викликів в освітньому процесі й пошук інноваційних рішень для впровадження критичного мислення в освітню практику, обмін досвідом між педагогами щодо використання інтерактивних і цифрових інструментів для навчання критичного читання та письма.
Під час вебінару обговорено значення критичного читання та академічного письма в умовах інформаційного суспільства, презентовано методичні прийоми для формування цих навичок у здобувачів освіти, акцентовано на міждисциплінарному підході й важливості автентичного контексту в освітньому процесі.
Учасники заходу отримали змогу ознайомитися з реальними прикладами та попрактикуватися у практичних вправах.
Спікери поділися власними напрацюваннями та освітніми кейсами:
- Ольга ЧАДЮК, методистка Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Луганській області, виступила із доповіддю «Інтеграція навичок критичного читання у процес академічного письма: міждисциплінарний підхід до формування комунікативної грамотності» (https://www.canva.com/design/DAGk34oLS9M/w3M-GhCns5eSdLt0k0SIxw/edit?utm_content=DAGk34oLS9M&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton);
- Вікторія ДОРОХІНА, методистка Державного професійно-технічного навчального закладу «Привільський професійний ліцей», зосередила увагу на темі «Формування критичного читача через художню літературу: методика діалогу з текстом» (https://docs.google.com/presentation/d/1nYHyIuovvOlGcQWqzL_coqQJtUnrA9ld/edit?usp=sharing&ouid=100113187342527586928&rtpof=true&sd=true);
- Ольга БАРЗИЛОВИЧ, викладачка Відокремленого підрозділу «Регіональний центр професійної освіти Державного закладу «Луганського національного університету імені Тараса Шевченка», розкрила тему «Від простого есе до наукової роботи: стратегії поступового формування академічної грамотності» (https://www.canva.com/design/DAGksArgspA/TXBe6nZlRdeyO0TIy-NTgA/edit?utm_content=DAGksArgspA&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton).
Захід став відкритим простором для професійного спілкування, обміну ідеями та пошуку ефективних шляхів розвитку комунікативної грамотності в учнівської молоді.
Обласний вебінар доступний для перегляду за таким посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=-libcfGoNbE.
10 квітня 2025 року досвід професійної (професійно-технічної) освіти Луганської області було представлено під час Всеукраїнського науково-практичного семінару НМЦ ПТО у Дніпропетровській області для педагогічних працівників закладів П(ПТ)О «Актуальні питання професійної підготовки кваліфікованих робітників у закладах П(ПТ)О України».
Основними напрямками роботи визначено:
- Інновації в освітньому процесі закладу П(ПТ)О
- Підготовка кваліфікованих кадрів для ринку праці
- Міжнародне співробітництво, обмін досвідом, соціальне партнерство
Луганщина стала учасницею першого блоку «Інновації в освітньому процесі закладу П(ПТ)О» та представила досвід цифрової трансформації професійної освіти на базі регіонального закладу.
Під час виступу було акцентовано увагу на ефективному використанні цифрових сервісів, спеціалізованих електронних навчальних платформ, інтерактивних засобів навчання та технологій доповненої реальності (AR) у підготовці кваліфікованих робітників. Учасники семінару ознайомилися з практичними кейсами впровадження змішаного та дистанційного навчання, організацією освітнього процесу в умовах викликів сьогодення та прикладами партнерської взаємодії з роботодавцями через цифрові інструменти.
Доповідь викликала зацікавлення серед присутніх педагогів та стала поштовхом до обговорення можливостей масштабування позитивного досвіду на інші регіони.
Участь Луганщини в котрий раз підтверджує високий рівень професійної майстерності педагогічних працівників та відкритість до інновацій, спрямованих на підвищення якості підготовки майбутніх фахівців.
9 квітня 2025 року за ініціативи Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Сумський області розпочато проведення дводенного Всеукраїнського англомовного усного журналу «Моя історія...».
У заході взяли участь здобувачі освіти закладів професійної (професійно-технічної) освіти з різних куточків України.
Під час конференції учасники мали можливість презентувати історію рідного краю, своєї родини, закладу освіти й майбутньої професії (The Speaking Journal «My story...»: the history of my native region, my family, my educational institution and my future profession). Багато виступів було присвячено маловідомим фактам з історії рідних міст і сіл, що стало справжнім відкриттям для слухачів. Представники закладів освіти поділились унікальними архівними матеріалами про становлення та розвиток своїх закладів освіти, підкреслюючи їхній внесок у формування освітньої системи України.
Божена КУЛЕШОВА, здобувачка освіти Відокремленого підрозділу «Регіональний центр професійної освіти Державного закладу «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», представила доповідь про рідну Луганщину та заклади професійної (професійно-технічної освіти), в якій зазначила: «Наші викладачі – це справжні професіонали, які не лише передають свої знання, а й надихають своїм досвідом, підтримують, мотивують і допомагають повірити в себе. Завдяки їхній відданості ми маємо змогу не лише отримувати якісну освіту, а й брати участь у цікавих проєктах, розвивати власні ініціативи та готуватися до майбутньої кар’єри» (https://drive.google.com/file/d/1tcU8_7ErmuD0CsaGfKJyRdhZqZErVuCc/view?usp=sharing).
За результатами заходу буде видано електронний збірник матеріалів, який стане цінним джерелом для подальших досліджень та освітньої роботи. Організаційний комітет висловив сподівання, що конференція «Моя історія» стане щорічною традицією та платформою для збереження нашої спільної історичної спадщини.
27 – 28 березня 2025 року за ініціативи Інституту професійної освіти НАПН України проведена ХІХ Всеукраїнська науково-практична (звітна) конференція «Розвиток професійної освіти в умовах війни, повоєнного відновлення та євроінтеграції України», яка зібрала провідних експертів, науковців та практиків у сфері професійної освіти.
Із вітальним словом до учасників звернулися Василь КРЕМЕНЬ, президент Національної академії педагогічних наук України, Ірина ШУМІК, генеральна директорка Директорату професійної освіти Міністерства освіти і науки України, Нелля НИЧКАЛО, академік-секретар відділення професійної освіти і освіти дорослих Національної академії педагогічних наук України, які наголосили на важливості та актуальності заходу.
Ключові напрямки роботи конференції було поділено на шість секцій:
- СЕКЦІЯ 1. Екоорієнтована професійна підготовка фахівців будівельної галузі для відновлення енергоефективної економіки України: виклики та перспективи.
- СЕКЦІЯ 2. Розвиток професійної компетентності педагогічних працівників фахових коледжів в особливих умовах діяльності.
- СЕКЦІЯ 3. Механізми розвитку публічно-приватного партнерства та забезпечення якості професійної освіти: вітчизняний і зарубіжний досвід.
- СЕКЦІЯ 4. Методичні основи консультування з молодіжного підприємництва та професійна орієнтація здобувачів освіти.
- СЕКЦІЯ 5. Інноваційні підходи до професійної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників для потреб повоєнного відновлення України.
- СЕКЦІЯ 6. Особливості використання цифрових технологій в освітньому процесі закладів професійної освіти.
Під час роботи конференції розглянуто такі ключові питання: освітня стійкість в умовах воєнного стану; професійна підготовка для повоєнного відновлення; цифрова трансформація професійної освіти; євроінтеграційні процеси в освіті; методологічні аспекти професійної освіти; професійний розвиток педагогічних працівників; наукові дослідження в освітній сфері.
Розгляд цих питань дозволив комплексно проаналізувати стан та перспективи розвитку професійної освіти в умовах сучасних викликів, запропонувати конкретні механізми вдосконалення освітньої системи та розробити стратегічні рекомендації для подальшого розвитку.
Навчально-методичним центром професійно-технічної освіти у Луганській області презентовано дослідження з теми «Розвиток критичного мислення та медіаграмотності здобувачів освіти як важливого компонента професійної компетентності викладачів загальноосвітніх дисциплін» (Ольга Чадюк, методистка).
За підсумками конференції буде видано збірник наукових праць та розроблено рекомендації щодо вдосконалення системи професійної освіти.
Конференція продемонструвала високий рівень консолідації освітянської спільноти в умовах викликів, продемонструвала потужний потенціал української освіти й окреслила стратегічні напрямки її розвитку.
26 березня 2025 року Луганським обласним центром еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді успішно проведено авторську педагогічну ЕКО-майстерню «Освіта сталого розвитку. Досвід роботи закладів освіти Луганської області».
Захід відбувся з ініціативи Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді Міністерства освіти і науки України та за підтримки Департаменту освіти і науки Луганської обласної державної адміністрації.
Основними цілями проведення ЕКО-майстерні стали: обмін інноваційним педагогічним досвідом у сфері екологічної освіти; презентація кращих практик сталого розвитку в освітніх закладах Луганської області; розвиток екологічної свідомості учнівської молоді; формування практичних навичок природоохоронної діяльності.
До роботи ЕКО-майстерні залучені: педагоги закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти, методисти обласних освітніх установ, представники наукових інституцій, керівники гуртків та активна учнівська молодь Луганської області.
Під час ЕКО-майстерні було розглянуто:
- освітній проєкт «Друге життя вживаним речам – городи на підвіконні»;
- роботу педагогічної студії «Екологічний марафон: від ідеї до реалізації»;
- екологічне виховання гуртківців через призму сталого розвитку;
- інтеграцію принципів сталого розвитку кваліфікованих робітників;
- досвід роботи еко-майстерні природничників для ЗСУ «Екообігрівач»;
- роботу авторської ЕКО-майстерні «Дерево надії»;
- ліплення з глини в комбінованій техніці «Логотип до 100 річчя НЕНЦ».
Досвід роботи, методики та практичні підходи, які використовуються в закладах П(ПТ)О Луганської області для формування у майбутніх кваліфікованих робітників необхідних компетентностей, що відповідають сучасним вимогам сталого розвитку, та їх практичне застосування в рамках підготовки за професіями презентувала Ольга ЧАДЮК, методист Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Луганській області. Увагу було приділено практичному досвіду роботи з виробництва крохмалю та його практичному застосуванню при підготовці кваліфікованих робітників за професією «Кухар-кондитер» і «Швачка».
Водночас було представлено досвід волонтерської діяльності закладів еколого-натуралістичного напрямку: Відокремлений підрозділ «Регіональний центр професійної освіти Державного закладу «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» займається переробкою вживаного одягу для виготовлення в’язаних речей військовослужбовцям; майстри виробничого навчання зварювальників Рубіжанського професійного хіміко-технологічного ліцею із старих гільз створюють сувеніри, продають їх на аукціонах, а зароблені кошти передають на допомогу військовослужбовцям.
Захід підтвердив важливість системної роботи з екологічного виховання та освіти сталого розвитку в умовах сучасних глобальних викликів.
У сучасному світі ринок праці швидко змінюється, а дорослі часто стикаються з необхідністю змінити професію або отримати нові компетентності для підвищення конкурентоспроможності. Важливу роль у цьому процесі відіграє система освіти дорослих, яка надає можливість проходити перепідготовку та отримувати нову кваліфікацію.
26 березня 2025 року проблеми та можливості освіти дорослих обговорили на Всеукраїнському онлайн круглому столі на тему: «Освіта дорослих: виклики та перспективи». В обговоренні взяла участь методистка ДНЗ «Сєвєродонецький професійний ліцей» Лілія Стахурська, яка презентувала досвід закладу освіти з організації освіти дорослих, а саме: перепідготовки за ваучерами з професії «Кравець».
Ваучер — це фінансова підтримка від держави, яка дає можливість громадянам безкоштовно пройти навчання або перепідготовку. Ця ініціатива спрямована на підвищення рівня зайнятості та перекваліфікацію працівників, які втратили роботу або хочуть опанувати нову професію.
У рамках цієї програми Державний навчальний заклад «Сєвєродонецький професійний ліцей» надає можливість опанувати професію кравця, що відкриває перспективи працевлаштування, самозайнятості та розвитку власної справи.
Освіта дорослих — це потужний інструмент для адаптації до змін ринку праці. Програма перепідготовки за ваучерами з професії «Кравець» у ДНЗ «Сєвєродонецький професійний ліцей» допомагає громадянам отримати нові знання, навички та впевненість у завтрашньому дні.