У сучасному світі ринок праці швидко змінюється, а дорослі часто стикаються з необхідністю змінити професію або отримати нові компетентності для підвищення конкурентоспроможності. Важливу роль у цьому процесі відіграє система освіти дорослих, яка надає можливість проходити перепідготовку та отримувати нову кваліфікацію.
26 березня 2025 року проблеми та можливості освіти дорослих обговорили на Всеукраїнському онлайн круглому столі на тему: «Освіта дорослих: виклики та перспективи». В обговоренні взяла участь методистка ДНЗ «Сєвєродонецький професійний ліцей» Лілія Стахурська, яка презентувала досвід закладу освіти з організації освіти дорослих, а саме: перепідготовки за ваучерами з професії «Кравець».
Ваучер — це фінансова підтримка від держави, яка дає можливість громадянам безкоштовно пройти навчання або перепідготовку. Ця ініціатива спрямована на підвищення рівня зайнятості та перекваліфікацію працівників, які втратили роботу або хочуть опанувати нову професію.
У рамках цієї програми Державний навчальний заклад «Сєвєродонецький професійний ліцей» надає можливість опанувати професію кравця, що відкриває перспективи працевлаштування, самозайнятості та розвитку власної справи.
Освіта дорослих — це потужний інструмент для адаптації до змін ринку праці. Програма перепідготовки за ваучерами з професії «Кравець» у ДНЗ «Сєвєродонецький професійний ліцей» допомагає громадянам отримати нові знання, навички та впевненість у завтрашньому дні.
Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка має особливе значення для збереження та популяризації української мови й літератури. Цьогорічний ХV конкурс традиційно зібрав найталановитішу молодь з усієї України та з-за кордону, демонструючи невичерпний потенціал нового покоління у вивченні та творчому переосмисленні Шевченкової спадщини.
ХV Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка проходив у декілька етапів. Фінальний етап конкурсу традиційно став кульмінацією багатомісячної роботи, демонструючи найвищий рівень мовно-літературної підготовки учасників.
Завдання фінального етапу конкурсу були суголосні із сучасністю. Виконуючи їх здобувачі освіти писали листи другові чи подружці, які сьогодні опинилися за кордоном і навчаються в іншій країні, українському героєві, який воює на фронті, а також працювали над есе за темами «Маленька благодать Шевченкового світу», «Слова-символи українського духу в поезіях Тараса Шевченка», «Героїчне у творах Тараса Шевченка», «Вірш Тараса Шевченка, який промовляє до всього світу», створювали проєкт сценарію фільму «Тарас Шевченко. Відкриття».
Здобувач освіти Рубіжанського професійного хіміко-технологічного ліцею Олександр ГОЛІНЄЙ виборов ІІ місце у категорії «здобувачі освіти закладів професійної (професійно-технічної) освіти». Під керівництвом талановитого викладача української мови та літератури Лариси ТРОЩИЙ юнак продемонстрував глибоке розуміння творчості Кобзаря, високий рівень мовної культури й оригінальне мислення.
Бажаємо Олександру та його наставниці подальших успіхів, творчого натхнення й нових перемог! Нехай любов до українського слова та культурної спадщини Тараса Шевченка й надалі надихає на нові досягнення!
З 3 по 17 березня 2025 року за ініціативи Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Луганській області відбувся ІІ обласний конкурс «Літературна декламація «З Тарасом у серці», приурочений до дня народження Тараса Шевченка. Захід став важливою культурно-освітньою подією для закладів професійної (професійно-технічної) освіти регіону.
Конкурс літературної декламації організовано з метою популяризації творчості Тараса Шевченка серед учнівської молоді, виховання любові до української літератури й культури, а також розвитку творчих здібностей здобувачів освіти.
Під час підготовки відеозаписів власної інтерпретації творів Тараса Шевченка учасники демонстрували майстерність декламації поезій, уривків з поем та прозових творів Кобзаря.
За результатами голосування глядачів на сторінці НМЦ ПТО у Луганській області соцмережі FACEBOOK були визначені переможці:
І місце – Анастасія ІВАНОВА, здобувачка освіти Державного навчального закладу «Сєвєродонецький професійний ліцей»;
ІІ місце – Надія РУБЛЮК, здобувачка освіти Рубіжанського професійного хіміко-технологічного ліцею;
ІІІ місце – Наталія ЗАЙЦЕВА, здобувачка освіти Державного професійно-технічного навчального закладу «Привільський професійний ліцей».
Висловлюємо щиру вдячність всім учасникам Конкурсу. Ваші виступи неймовірно цікаві й натхненні!
06 березня 2025 року о 14.00 відбулось засідання робочої групи в рамках реалізації інноваційного освітнього проєкту на регіональному рівні за темою «Цифрова трансформація діяльності центрів кар’єри закладів професійної (професійно-технічної) освіти», до якого долучились представники експериментальних закладів професійної (професійно-технічної) Луганської області.
Метою засідання було планування роботи й визначення напрямків роботи відповідно до задач проєктної діяльності. Водночас узгоджено орієнтовну структуру майбутнього електронного ресурсу – єдиної цифрової платформи центрів розвитку кар’єри закладів П(ПТ)О.
Державною науковою установою «Інститут модернізації змісту освіти» спільно з Благодійною організацією «Фонд Ріната Ахметова» з 20 вересня до 20 грудня 2024 року для учнів 9-11 класів закладів загальної середньої освіти, учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти, студентів коледжів та учителів/викладачів зазначених закладів освіти України проведено конкурс есе на тему: «1000 днів війни. Мій шлях».
На конкурс було надіслано 4630 есе від учасників з усієї України.
Одним із фіналістів конкурсу став здобувач освіти Рубіжанського професійного хіміко-технологічного ліцею, Олександр ГОЛІНЄЙ.
У своєму есе він намагався показати, як змінилися пріоритети молоді за цей час. Для нього важливо було передати не лише труднощі, з якими ми стикаємося щодня, але й те, як війна згуртувала українців і відкрила нові грані нашої національної ідентичності.
Члени журі конкурсу відзначили, що роботи учасників стануть важливим документом епохи й допоможуть майбутнім поколінням зрозуміти, як українська молодь пережила цей складний історичний період.
05 березня 2025 року Навчально-методичним центром професійно-технічної освіти у Луганській області проведено інструктивну нараду (вебінар) в онлайн-режимі для відповідальних осіб управлінь (відділів) освіти області та закладів загальної середньої освіти з питань замовлення документів про освіту державного зразка у 2025 році.
Під час заходу основна увагу присутніх була зосереджена на особливостях обліку, замовлення та отримання документів про освіту державного зразка у 2025 році, а саме:
- особливості замовлення документів про освіту державного зразка для випускників 2025 року (терміни, алгоритм замовлення);
- збір пакетів установчих документів закладів освіти;
- подання пакетів документів до реєстру закладів освіти для внесення змін;
- замовлення й видача дублікатів документів про освіту;
- робота з програмним забезпеченням Education;
- алгоритм отримання документів державного зразка.
Особливу увагу зосередили на змінах у законодавстві, що набули чинності наприкінці 2024 року.
04 березня 2025 року Навчально-методичним центром професійно-технічної освіти у Луганській області в онлайн-режимі проведено інструктивно-методичну нараду, присвячену підготовці до авторської педагогічної ЕКО-майстерні «Освіта сталого розвитку. Досвід роботи закладів освіти Луганської області».
Основною метою педагогічної наради стала координація зусиль закладів П(ПТ)О Луганської області щодо розвитку освіти сталого розвитку й підготовка до презентації кращого регіонального досвіду.
Учасники заходу розглянули найкращі практики еколого-освітньої роботи, зокрема: проєкти з екологічного спрямування; волонтерські екологічні ініціативи; інноваційні методики формування екологічної свідомості молоді.
За результатами наради визначено заклади освіти, які представлятимуть свої інноваційні практики.
27 лютого 2025 року у приміщенні Освіторія Хаб (м. Києв) відбулася презентація результатів дослідження «Сучасний стан та потреби у нових методах навчання і навчальних матеріалах у закладах професійної (професійно-технічної) освіти», яке проведено в межах проєкту «Публічно-приватне партнерство для поліпшення професійної освіти в Україні», впровадженого за підтримки Швейцарської агенції з розвитку та співробітництва (Swiss Development & Cooperation), компаній ТОВ «Геберіт Трейдінг» і ТОВ «Сіка Україна» у партнерстві з Міністерством освіти і науки України.
Метою заходу стало ознайомлення й обговорення результатів дослідження, зокрема за такими напрямами:
✔ Сучасний стан застосування методів навчання у закладах професійної (професійно-технічної) освіти.
✔ Стан використання навчальних матеріалів та потреби в їх оновленні.
✔ Виклики в організації освітнього процесу в форматі онлайн.
✔ Підвищення кваліфікації педагогічними працівниками.
Захід об'єднав представників навчально-методичних (науково-методичних) центрів (кабінетів) професійно-технічної освіти, методистів та викладачів закладів професійної (професійно-технічної) освіти.
З привітальними словами до учасників звернулася Ірина ШУМІК, генеральна директорка Директорату професійної освіти Міністерства освіти і науки України.
Під час заходу презентовано результати дослідження сучасного стану й потреби в нових методах навчання і навчальних матеріалах у закладах професійної (професійно-технічної) освіти (спікери: Богдан ОНИПКО, керівник напрямку «Нові методи навчання» EdUP; Олена БУЧИНСЬКА,
к. е. н., доцент кафедри маркетингу КНЕУ, експертка Української асоціації маркетингу).
Відбулась плідна робота в групах на тему «Виклики та рішення: сучасні методи навчання у профтехосвіті». Учасники конференції визначили ключові аспекти, з якими сьогодні стикаються заклади професійної освіти. Серед
них – необхідність модернізації матеріально-технічної бази, виклики дистанційного та змішаного навчання в умовах війни, потреба в оновленні змісту освіти відповідно до вимог ринку праці й розвитку технологій. Особлива увага приділялася питанню мотивації педагогічних працівників і здобувачів освіти та підвищенню престижності робітничих професій.
Захід продемонстрував важливість колективної взаємодії в пошуку інноваційних підходів до навчання у закладах професійної (професійно-технічної освіти). Отримані напрацювання будуть використані для впровадження нових методик та удосконалення освітнього процесу.
26 лютого 2025 року в рамках реалізації інноваційного освітнього проєкту на регіональному рівні за темою «Цифрова трансформація діяльності центрів кар’єри закладів П(ПТ)О» відбулось засідання круглого столу, авторами ініціативи якого стали Інститут професійної освіти Національної академії педагогічних науки України та Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти у Луганській області.
У зустрічі взяли участь представники дев’яти закладів професійної (професійно-технічної) освіти Луганської області (учасники експерименту), НМЦ ПТО у Луганській області, а також науковці Інституту професійної освіти НАПН України: Людмила Єршова, науковий керівник, доктор педагогічних наук, професор, заступник директора з науково-експериментальної роботи, та консультанти Микола Пригодій, доктор педагогічних наук, професор, заступник директора з наукової роботи, і Дмитро Закатнов, кандидат педагогічних наук, старший науковий дослідник, завідувач відділу виховання і професійної кар’єри.
Під час зустрічі визначено пріоритетні напрямки роботи щодо реалізації основних завдань проєкту, структуровано завдання, призначено відповідальних осіб і сплановано діяльність на найближчу перспективу.